SYSTEM OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
2023-09-19
OBSZARY OCENIANIA:
a) aktywna obecność - czynny udział ucznia w zajęciach tj. w stroju sportowym i gotowości do wykonywania zadań (waga oceny 5, kod oceny A- aktywne obecności). Nieobecności spowodowane zwolnieniem lekarskim nie są brane pod uwagę. Niedyspozycja u dziewcząt jest usprawiedliwiona raz w miesiącu, w każdym kolejnym dniu osoba niedysponowana jest przebrana w strój i wykonuje te ćwiczenia , które jest w stanie.
ocena |
dziewczęta |
chłopcy |
celujący |
80-100% |
90-100% |
bardzo dobry |
70-79% |
80-89% |
dobry |
60-69% |
70-79% |
dostateczny |
50-59% |
60-69% |
dopuszczający |
40-49% |
50-59% |
niedostateczny |
poniżej 40% |
poniżej 50% |
b) postawa podczas lekcji WF - wysiłek i zaangażowanie ucznia (waga oceny 4 kod oceny P - postawa)
ocena celująca – Uczeń jest wzorem do naśladowania, jest punktualny i zdyscyplinowany. Zawsze chętnie bierze udział we wszystkiego rodzaju aktywnościach, jest bardzo zaangażowany. Rozumie potrzebę aktywności fizycznej, podnosi swoją sprawność fizyczną, z wielką starannością wykonuje wszystkie ćwiczenia i stosuje się do poleceń. Współdziała w zespole, pomaga innym, dba o bezpieczeństwo swoje i innych.
ocena bardzo dobra - Uczeń jest zdyscyplinowany. Zawsze bierze udział we wszystkiego rodzaju aktywnościach, jest zaangażowany, chce podnosić swoją sprawność fizyczną, wykonuje poprawnie wszystkie ćwiczenia i stosuje się do poleceń. Współdziała w zespole, dba o bezpieczeństwo swoje i innych.
ocena dobra – Uczeń czasami jest niezdyscyplinowany ale reaguje na upomnienia. Nie wszystkie formy aktywności wykonuje z zaangażowaniem, większość ćwiczeń wykonuje poprawnie, stosuje się do poleceń, stara się współdziałać w zespole, dba o bezpieczeństwo swoje i innych.
ocena dostateczna - Uczeń czasami jest niezdyscyplinowany ale reaguje na upomnienia. Angażuje się tylko w te formy aktywności, które lubi. Wykonuje ćwiczenia ale robi to z dużą niedokładnością i niechęcią. Z niechęcią również działa w grupie, nie myśli o bezpieczeństwie swoim i innych.
ocena dopuszczająca – Uczeń często jest niezdyscyplinowany ale reaguje na upomnienia. Nie angażuje się w zajęcia . Nie przykłada się do ćwiczeń, wykonuje je niepoprawnie, czasami nie stosuje się do poleceń, nie lubi współpracować w grupie, robi to niechętnie, czasami swoim zachowaniem zagraża bezpieczeństwu innych
LUB swoim rzadkim uczestnictwem w zajęciach pokazuje niechęć do aktywności fizycznej.
ocena niedostateczna - Uczeń często jest niezdyscyplinowany, nie zawsze reaguje na upomnienia. Nie angażuje się w żadne zajęcia, niechętnie wykonuje ćwiczenia, zdarza się że odmawia wykonywania ćwiczeń i poleceń, nie dba o swoje bezpieczeństwo, często swoim zachowaniem zagraża bezpieczeństwu innych. LUB swoim bardzo rzadkim uczestnictwem w zajęciach pokazuje niechęć do aktywności fizycznej
c) aktywność pozalekcyjna - wysiłek ucznia (ocena nieobowiązkowa, waga oceny 5-3 kod oceny Z - zawody)
Ocenę tę otrzymują uczniowie, którzy angażują się w działalność pozalekcyjną
Ocena celująca – aktywny, wielokrotny udział w rozgrywkach międzyszkolnych, wysoki poziom umiejętności w danej dyscyplinie sportowej, osiągnięcie znaczących sukcesów lub reprezentowanie szkoły w zawodach wymagających sprawności fizycznej
Ocena bardzo dobra – udział w rozgrywkach międzyszkolnych lub udział w rozgrywkach szkolnych lub działalność na rzecz promowania aktywności fizycznej np. gazetki szkolne, pomoc w organizacji zawodów itp.
d) poziom opanowania treści programowych - ocena nabytych umiejętności (waga oceny 1, kod np. PK, PS, LA, G, )
Nauczyciel przeprowadza w ciągu jednego semestru co najmniej trzy sprawdziany umiejętności lub sprawności. Przy ocenie bierze się pod uwagę wysiłek włożony przez ucznia oraz jego możliwości motoryczne. W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie jest on zobowiązany do zaliczenia go w ciągu dwóch tygodni.
Oceny z aktywności i postaw wystawiane są raz w miesiącu.
Ocena śródroczna lub końcoworoczna to średnia ważona z ocen za poszczególne obszary.